MERZ HORST
(dodanie_logotypów_12.2017.) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''HORST MERZ''' (2 XII 1891 Lehma pod Altenburgiem, Turyngia – 24 VIII 1979 Monachium), pilot, żołnierz, dowódca zbrojnego ramienia [[DEUTSCHSOZIALE PARTEI W GDAŃSKU| Niemieckiej Partii Socjalnej]] (DSP) w Gdańsku, pierwszy członek NSDAP w Gdańsku. Po maturze ochotnik (na rok) w Cesarskiej Marynarce Wojennej, następnie (1913) student budownictwa maszyn w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG| Technische | + | |
+ | '''HORST MERZ''' (2 XII 1891 Lehma pod Altenburgiem, Turyngia – 24 VIII 1979 Monachium), pilot, żołnierz, dowódca zbrojnego ramienia [[DEUTSCHSOZIALE PARTEI W GDAŃSKU | Niemieckiej Partii Socjalnej]] (DSP) w Gdańsku, pierwszy członek NSDAP w Gdańsku. Po maturze ochotnik (na rok) w Cesarskiej Marynarce Wojennej, następnie (1913) student budownictwa maszyn w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule]] Danzig oraz członek kursu w szkole pilotażu myśliwców im. ks. Fryderyka Zygmunta w Gdańsku. W 1914 roku służył w 46. polowym dywizjonie lotniczym z Poznania, zestrzelony w tym roku, dostał się do rosyjskiej niewoli. Po udanej trzeciej próbie ucieczki ponownie trafił do jednostki myśliwskiej (1918), tym razem jako pilot porucznik w jednostce Cesarskiej Marynarki Wojennej we Flandrii. <br/><br/> | ||
+ | Po I wojnie światowej powrócił do Gdańska, podjął przerwane studia i pracował jako pilot cywilny (Danziger Aero-Lloyd) oraz oblatywacz. W latach 1922–1923 dowodził paramilitarną organizacją Kamfbund „Kamerad”, będącą zbrojnym ramieniem DSP w Gdańsku. Uczestnik tzw. niemieckiego dnia w Koburgu w 1922 roku, od tego czasu członek NSDAP. Po rozwiązaniu organizacji paramilitarnej jego związki z gdańską DSP osłabły. Gdańsk opuścił około 1928 roku. Kontynuował karierę jako pilot oblatywacz, podejmując między innymi próby bicia rekordów, pilotując samolot Dornier Flugschiff Do-X (1930–1932), wówczas największy na świecie. W latach 1934–1945 pilot Luftwaffe, zakończył służbę w stopniu pułkownika. Po II wojnie światowej zatrudniony jako inżynier w przemyśle elektronicznym i lotniczym do emerytury w 1966 roku. {{author: JDan}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 16:08, 2 maj 2019
HORST MERZ (2 XII 1891 Lehma pod Altenburgiem, Turyngia – 24 VIII 1979 Monachium), pilot, żołnierz, dowódca zbrojnego ramienia Niemieckiej Partii Socjalnej (DSP) w Gdańsku, pierwszy członek NSDAP w Gdańsku. Po maturze ochotnik (na rok) w Cesarskiej Marynarce Wojennej, następnie (1913) student budownictwa maszyn w Technische Hochschule Danzig oraz członek kursu w szkole pilotażu myśliwców im. ks. Fryderyka Zygmunta w Gdańsku. W 1914 roku służył w 46. polowym dywizjonie lotniczym z Poznania, zestrzelony w tym roku, dostał się do rosyjskiej niewoli. Po udanej trzeciej próbie ucieczki ponownie trafił do jednostki myśliwskiej (1918), tym razem jako pilot porucznik w jednostce Cesarskiej Marynarki Wojennej we Flandrii.
Po I wojnie światowej powrócił do Gdańska, podjął przerwane studia i pracował jako pilot cywilny (Danziger Aero-Lloyd) oraz oblatywacz. W latach 1922–1923 dowodził paramilitarną organizacją Kamfbund „Kamerad”, będącą zbrojnym ramieniem DSP w Gdańsku. Uczestnik tzw. niemieckiego dnia w Koburgu w 1922 roku, od tego czasu członek NSDAP. Po rozwiązaniu organizacji paramilitarnej jego związki z gdańską DSP osłabły. Gdańsk opuścił około 1928 roku. Kontynuował karierę jako pilot oblatywacz, podejmując między innymi próby bicia rekordów, pilotując samolot Dornier Flugschiff Do-X (1930–1932), wówczas największy na świecie. W latach 1934–1945 pilot Luftwaffe, zakończył służbę w stopniu pułkownika. Po II wojnie światowej zatrudniony jako inżynier w przemyśle elektronicznym i lotniczym do emerytury w 1966 roku.