ANDRUSZKIEWICZ WITOLD

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Leszek Molendowski (dyskusja | edycje) z dnia 09:58, 19 lip 2018

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Witold Andruszkiewicz

WITOLD ANDRUSZKIEWICZ (29 IX 1917 Omsk, Syberia – 28 X 2014 Gdańsk), naukowiec, ekonomista. Urodził się w rodzinie kolejarskiej; w Polsce z rodzicami od roku 1922, gimnazjum matematyczno-przyrodnicze ukończył w Bydgoszczy, w 1937 rozpoczął studia w prywatnej Akademii Handlowej w Poznaniu (dokończone w 1946), od 1938 przez rok był praktykantem w Banku Polskim w Gdyni. W czasie II wojny światowej walczył w kampanii wrześniowej, działał w Małopolsce w Związku Walki Zbrojnej i w Armii Krajowej. W Gdańsku od roku 1946 jako kierownik spółdzielczego Przedsiębiorstwa Przeładunków Morskich „Społem” w Nowym Porcie (następnie w Gdyni, w 1950 włączone do Przedsiębiorstwa Spedycji Międzynarodowej Morskiej C. Hartwig, którego został dyrektorem). Równolegle w latach 1947–1952 pracował w Wyższej Szkole Handlu Morskiego w Sopocie na stanowisku profesora; represjonowany, w roku 1954 usunięty ze stanowiska dyrektora Hartwigu. W latach 1957–1961 dyrektor do spraw eksploatacji Portu Gdynia, od roku 1961 kierownik założonego przez siebie Zakładu Portów w Instytucie Morskim (IM). Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku doprowadził do utworzenia kierunku studiów inżynierskich eksploatacji portów w Wyższej Szkole Morskiej (WSM) w Gdyni (gdzie, równolegle z pracą w IM, był wykładowcą) i w WSM w Szczecinie. Od roku 1962 doktor (na Wydziale Morskim Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, na podstawie pracy: Ekonomiczne problemy zwiększania szybkości obsługi statku w porcie), od 1971 profesor tytularny, od 1979 profesor zwyczajny. Specjalista w dziedzinie ekonomiki portów morskich i żeglugi, od roku 1970 ekspert Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw portów i transportu międzynarodowego (m.in. w latach 1971–1972 doradca rządu Konga). Opracował zrealizowany projekt głębokowodnego portu w Świnoujściu (dla statków o nośności do 65 tysięcy ton) oraz projekt najgłębszego portu Morza Bałtyckiego Portu Północnego (w 1976 z innymi twórcami portu otrzymał Nagrodę Państwową I stopnia). Opracował (niezrealizowane) koncepcje budowy Portu Wschodniego w Gdańsku, budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną (w celu turystycznego zagospodarowania Zalewu Wiślanego), zagospodarowania portu w Krynicy Morskiej, Tolkmicku, Darłowie i Pucku, powiązania autostrady A1 z portem w Gdańsku (terminalem w Wiślince). Autor m.in. publikacji Polskie porty handlowe (1960), Dziś i jutro Portu Północnego (1976). Wykładał m.in. na Politechnice Gdańskiej, w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej i w Wyższej Szkole Bankowej. Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski oraz m.in. Medalem Księcia Mściwoja II przez Radę Miasta Gdańska. Od 1947 roku był członkiem Polskiej Partii Socjalistycznej, od 1948 Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Pochowany na cmentarzu Łostowickim. Od 2015 roku patron ulicy w Gdańsku. RED

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii