TRASA SŁOWACKIEGO

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Budowa Trasy Słowackiego od ul. Potokowej (w tle) do wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który wybudowano w śladzie po widocznym i rozebranym przyczółku wiaduktu dawnej kolei Gdańsk-Wrzeszcz-Stara Piła; z lewej widoczny fragment budowy zbiornika retencyjnego na Strzyży, 2011
Fragment Trasy Słowackiego z wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, 2018

TRASA SŁOWACKIEGO, zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ( lotniska) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Portu Gdańskiego oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy).

Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 roku leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia).

Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011 roku, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera).

Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011 roku, ukończył w grudniu 2012.

Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011 roku, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016 roku.

Od 28 XI 2013 roku dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę al. Żołnierzy Wyklętych.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii