APOTEOZA GDAŃSKA

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Apoteoza Gdańska Isaaka van den Blocka, 1608
Panorama Gdańska z ręką Opatrzności czuwającej nad Ratuszem, Apoteoza Gdańska, detal

„APOTEOZA GDAŃSKA” (zwana również Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub Apoteozą handlu gdańskiego), owalny obraz Isaaka van den Blocka z 1608 roku, stanowiący centralną część dekoracyjnego plafonu w Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta. Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki nowożytnego Gdańska. Przedstawia idealistyczną wizję Gdańska jako miasta doskonałego, wybranego przez Boga, który gwarantuje mu pomyślny rozwój i dobrobyt, czyniąc to za pośrednictwem Rady Miejskiej (symbolicznie przedstawionej w postaci łuku triumfalnego rozpiętego między ziemią, morzem a niebem). Na szczycie wiernie oddano panoramę Gdańska; z chmur wyłania się ręka Boża, która w geście opieki obejmuje wieżę ratusza. Ponad przedstawieniem umieszczono hebrajski napis oznaczający Jahwe. Niżej znajduje się łacińska sentencja mówiąca o tym, że miasto znajduje się pod skrzydłami Boskiej opieki. Tęcza rozumiana jest tu jako znak przymierza pomiędzy Bogiem a ziemią, ponad nią napis Coelesti iungimur arcu (Złączeni niebiańskim łukiem). W świetle arkady ukazano aleję wiodącą ku morzu, wyobrażenie raju, złożoną z dwóch rzędów drzew o symetrycznych konarach i uwypuklonych korzeniach; między drzewami widnieje fontanna. Poniżej symbolicznie przedstawiono Wisłę, płynącą zakolem od gór aż do Morza Bałtyckiego, na rzece przedstawiono liczne statki transportujące towary z głębi Rzeczypospolitej do Gdańska, skąd trafiały na okrętach do innych portów europejskich. Dominantę dolnej strefy stanowi wyobrażenie Dworu Artusa, z elewacją, którą otrzymał w roku 1552. Na tle Dworu Artusa ukazano sceny z życia codziennego Gdańska w początkach XVII wieku. Wśród mieszkańców miasta w rodzimych strojach i przyjezdnych prowadzących handlowe pertraktacje odnaleźć można rzymskiego boga handlu Merkurego, który jest gwarantem udanych transakcji. Nieco wyżej znajduje się wymowna scena: gdański kupiec podający dłoń polskiemu szlachcicowi na znak porozumienia. W tle artysta ukazał mieszczki w bogatych, paradnych strojach, handlarzy ulicznych prezentujących swoje towary, muzykantów oraz wypoczywających wiślanych flisaków. W przeciwieństwie do dominującej, ideowej górnej partii obrazu dolna ukazuje realną przestrzeń miejską, stając się cennym źródłem wiedzy na temat życia miejskiego Gdańska tamtych czasów. KP

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii